Botnia-voittaja käsittelee lapsen kuoleman jälkeistä aikaa tekstin ja kuvan keinoin
29.10.2021
Epe Niiranen ja Eero Suvilehto: Hankala muusa
22.12.2021
Botnia-voittaja käsittelee lapsen kuoleman jälkeistä aikaa tekstin ja kuvan keinoin
29.10.2021
Epe Niiranen ja Eero Suvilehto: Hankala muusa
22.12.2021

Pekka Aittakumpu: Pojat lukemaan!

Pekka Aittakumpu. Kuva: Vesa Pentikäiinen

Pekka Aittakumpu. Kuva: Vesa Pentikäiinen

Julkaistu 22.12.2021

Miten saada pojat lukemaan? Tätä kysymystä moni on pohtinut muun muassa silloin, kun puhe on kääntynyt poikien heikkoon koulumenestykseen. Pojat pärjäävät koulussa tyttöjä huonommin ja myös syrjäytyvät useammin.

Kaikilla pojilla ja miehillä ei mene muutenkaan hyvin. Valtaosa asunnottomista ja vankilaan joutuneista on miehiä. Miehet myös kärsivät useammin työttömyydestä ja kuolevat nuorempina.

Poikien ja miesten ongelmiin ei ole yhtä ainoaa ratkaisua, mutta elämän perustaa rakennetaan jo varhaislapsuudessa ja ensimmäisinä kouluvuosina. Niin arkijärki kuin tutkimukset todistavat, että lukemisella on iso merkitys lapsen ja nuoren kehitykselle.

Myös lukemisella ja koulutuksella on selvä yhteys. Jos lapsi lukee, on todennäköisempää, että hän pärjää koulussa ja saa korkeamman koulutuksen.

Kaikkien ei tarvitse olla maistereita tai tohtoreita, mutta lukeminen auttaa pärjäämään jo peruskoulussa ja ammatillisessa koulutuksessa.

Hyvä koulutus sekä työelämään pääseminen ja siellä pysyminen suojelevat monilta ongelmilta. Lapsuudessa ja nuoruudessa rakentuu perusta koko loppuelämälle, vaikka vielä aikuisenakin voi toki kokea elämässään suunnanmuutoksen.

Tutkimusten mukaan vanhemman esimerkki vaikuttaa lapseen suuresti. Jos äiti ja isä lukee itse, myös lapsi pysähtyy helpommin kirjan äärelle. Etenkin poikien lukemisessa esikuvat ovat tärkeitä. Isän lukeminen vahvistaa poikien lukuhaluja.

Valitettavan monelta pojalta puuttuu elämästään miehen malli ja esimerkki. On surullista, että niin moni perhe hajoaa ja isät viettävät vähemmän aikaa lastensa kanssa.

Poikiin ei voi olla vaikuttamatta se, että niin varhaiskasvatuksessa kuin peruskoulussa miesopettajia on kovin vähän. Tämän korjaamiseksi tulee ottaa käyttöön omat kiintiöt miehille varhaiskasvatuksen ja opettajien koulutukseen.

Kouluissa tehdään hyvää työtä lukemiseen innostamiseksi. Äskettäin kävin kolmasluokkalaisen poikani kanssa kirjastossa, kun opettaja oli kehottanut oppilaita hankkimaan ”pulpettikirjan”. Hänen tuli myös äänittää opettajalle ote lukemastaan kirjasta.

Lukemisen hyödyt ovat kiistattomat. Lukeminen kehittää empatiakykyä, parantaa sosiaalisia taitoja ja auttaa pärjäämään niin lukuaineissa kuin esimerkiksi matematiikassa.

Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että jo aivan pienelle lapselle kannattaa lukea. Tehokkaimpia keinoja vaikuttaa lapsen lukuintoon on lukea hänelle ääneen.

Jos joululahja on vielä hankkimatta, hyvä vinkki joululahjaksi omalle lapselle, kummilapselle ja kaikille lapsille on kirja. Aina vain parempi, jos ehtii viettää aikaa yhdessä lapsen kanssa kirjan äärellä tai kysellä häneltä myöhemmin mielipidettä kirjasta.

Kirja voi olla myös varsin edullinen lahja. Ei ole mielestäni ollenkaan huono ajatus hankkia lahjaa antikvariaatista tai nettikirpparilta. Kierrätys on muutenkin hyvä juttu.

Pekka Aittakumpu on kirjallisuutta pääaineena opiskellut ja esikoisromaanin julkaissut oululainen kansanedustaja.