Botnia-palkinto nousee 15 000 euroon – pelifirma Fingersoft lähti tukemaan pohjoista kirjallisuutta
22.12.2021
Treenikirjoittamisen pioneeri, kirjailija ja palkittu kriitikko Marja-Riitta Vainikkala: ”Minulla on ollut työasioissa paljon onnea elämässä”
22.12.2021
Botnia-palkinto nousee 15 000 euroon – pelifirma Fingersoft lähti tukemaan pohjoista kirjallisuutta
22.12.2021
Treenikirjoittamisen pioneeri, kirjailija ja palkittu kriitikko Marja-Riitta Vainikkala: ”Minulla on ollut työasioissa paljon onnea elämässä”
22.12.2021

Pohjoisen sarjakuvan kymmenvuotisjuhlaa

10-vuotisjuhlavuottaan viettävä festivaali järjestettiin ensimmäistä kertaa marraskuussa 2012 Kulttuuritalo Valveella.

Oulun sarjakuvafestivaali järjestettiin jälleen marraskuussa. Kymmenvuotisjuhlavuoden ohjelma sisälsi monipuolisesti sarjakuvaa niin isoilta kustantamoilta kuin omakustanteita sekä pienlehtiä. Festivaaleja vietettiin tuttuun tapaan Oulun pääkirjastolla ja jatkot olivat anniskeluravintola Snooker Timessä.

Oulun sarjakuvafestivaalit vietettiin tänä vuonna rennoissa tunnelmissa pandemiatilanteesta huolimatta.

Julkaistu 22.12.2021

Teksti ja kuvat: Henri Lepistö

Festivaaliohjelma starttasi torstaina Oulunsalon kirjastossa järjestetyssä avajaisseremoniassa, jota saattoi seurata sekä paikan päällä että livestriiminä. Ohjelmassa oli muun muassa Finnish Nightmares -sarjakuvan tekijän Karoliina Korhosen sekä supersankaripainija Black Peiderin haastattelut. Tapahtumassa julistettiin myös maailmanrauhaa ilmakitaran maailmanmestaruuden välityksellä ja Peider, vuoden 1999 ilmakitarakisan kakkonen, suoritti tämän tehtävän.

Perjantain ohjelmassa oli perinteinen sarjakuvapitchaus ja Skrew You! -tunnustuspalkinnonjako. Sarjakuvapitchauksessa sarjakuvantekijät esittelivät ideoitaan kustantajien edustajille. Pitchattavana oli laaja skaala töitä scifistä fantasiaan ja toimintasarjakuvaan. Kenties parhaiten jäi mieleen Epe Niirasen Sinisukka, kultasukka -nimellä kulkeva teos, jonka tarkoituksena on tuoda queernäkökulma ja mielenterveysteema Kalevalan Kullervon tarinaan. Muutenkin pitchattavat työt olivat mielenkiintoisia ja allekirjoittanut sekä paikalla ollut yleisö jää mielenkiinnolla odottamaan töiden etenemistä.

Kalevala ja suomalainen kansanusko ja mytologia tuntuvat olevan nyt tapetilla, sillä aiemmin perjantaina haastateltavana oli esikoisalbuminsa Kivet kannot tähdet kuuta vastikään julkaissut Mitja Mikael Malin, jonka työssä myöskin tuotiin queernäkökulma suomalaiseen kansanuskoon.

Teos sisältää kuusi sarjakuvanovellia, jotka käsittelevät muun muassa vanhoja suomalaisia uskomuksia, karhunpalvontaa, kekriä ja tietäjiä. Kansanperinteen tutkimuksessa on entisaikaan valikoitu aineksia tutkijoiden omien asenteiden mukaan. Malinin luo kansanperinteestä moninaisemman, joskin osin fiktiivisen kuvauksen. Se suotakoon, kun kyseessä on kuitenkin sarjakuva eli taideteos eikä historiallinen tutkimus.

10-vuotisjuhlavuottaan viettävä festivaali järjestettiin ensimmäistä kertaa marraskuussa 2012 Kulttuuritalo Valveella.

Oulun Sarjakuvafestivaali 10 vuotta -keskustelussa sarjakuvakeskuksen toiminnanjohtaja Harri Filppa ja kustannustoimittaja Reijo Valta kävivät läpi kymmenvuotista taivalta. Ensimmäiset Oulun sarjakuvafestivaalit järjestettiin 2012 nimellä Paskaa Kaamoksessa, seuraavana vuonna festivaali sai nykyisen nimensä.

Joka vuosi myönnettävän Oulun Sarjakuvaseuran Skrew You! -tunnustuspalkinnon Filppa on vuosittain tehnyt itse laudasta, ruuvista ja mutterista. Jonakin vuonna patsaan teko ajoittui tapahtumaa edeltävälle yölle toiminnanjohtajan hajamielisyyden vuoksi, Filppa muistelee.

Palkinnon sai tänä vuonna Kemistä lähtöisin oleva oululainen sarjakuvapiirtäjä Aapo Kukko. Kukolle myönnettiin palkinto tunnustuksena merkittävästä sarjakuvataiteilijan urasta.

– Taistelu jatkuu ja teoksia syntyy jos on syntyäkseen, Kukko kommentoi.

Lauantain ohjelmassa oli muun muassa Jaana Suorsan haastattelu. Suorsa on juuri julkaissut Pena – runoilija ja kommunisti -teoksen joka kertoo runoilija Pentti Saarikosken elämäntarinan. Teoksen on julkaissut Saarikosken lasten omistama Partuuna-kustantamo.

Suorsa on käyttänyt teoksen lähdemateriaalina Saarikoskesta julkaistuja artikkeleita ja lööppejä Hymyssä, Annassa ja Me Naisissa. Niiden kautta hän kuvaa sitä, millaista hahmoa Saarikoskesta mediassa rakennettiin.

Lauantain ohjelma oli laaja ja monipuolinen, mutta kaikista tärkein osa sitä oli jälleen kerran Sarjakuvakeidas pääkirjaston aulassa. Myytävän ja ihmeteltävänä oli monipuolinen kattaus niin kustantamoiden teoksia kuin omakustanteita, zinejä.

Allekirjoittaneen mielestä Sarjakuvakeidas ja sen lämmin tunnelma on ehdottomasti paras osa koko festivaalia. Se on myöskin osa, jota koronapandemia on nyt jo kahdesti koettanut verottaa siinä kuitenkaan täysin onnistumatta.

Käsidesiä oli saatavilla ja kasvomaskien käyttö suotavaa, muuten tunnelma oli rento ja väkeä paikalla mukavasti. Pasi Heikuran vierailu Tyrskyn myrsky! Johdatus kapteeni Haddockin manauksiin -teoksen tiimoilta tosin jouduttiin harmillisesti perumaan, samaten ankkapiirtäjä Kari Korhosen vierailu. Muuten kymmenennet Oulun sarjakuvafestivaalit sujuivat moitteettomasti mitä mainioimmassa hengessä.